Aktualności

„Doznawać uczuć, kochać, cierpieć, poświęcać się.
Zawsze to będzie istotą życia kobiet”.
Honore de Balzac


Dzień Kobiet w naszej szkole

Cudowne słońce, wiosenna temperatura i mnóstwo uśmiechów z pięknymi kwiatami w tle- tak w skrócie można zobrazować 8 marca- dzień, w którym w sposób szczególny obdarzamy kobiety szacunkiem i uznaniem. Dzień Kobiet, dzień, który celebruje siłę, mądrość i piękno kobiet na całym świecie. W szkole również nie sposób przejść obojętnie obok tego wyjątkowego święta, które daje nam okazję do wyrażenia wdzięczności wobec nauczycielek i uhonorowania dziewcząt, które stanowią dużą część szkolnej społeczności.

 Początków Dnia Kobiet należy dopatrywać się już w starożytnym Rzymie. Wówczas obchodzono Matronalia, czyli święto przypadające na pierwszy tydzień marca. Rzymianie z szacunku i uznania dla swych kobiet obdarowywali swoje wybranki prezentami i spełniali ich życzenia. Obecnie Dzień Kobiet świętuje się w 28 państwach, w tym oczywiście w Polsce. Dżentelmeni  z ósmej klasy wcielili się w role posłańców, wręczali przepiękne róże i urocze bratki paniom pracującym w naszej szkole, a dziewczynkom słodkości, aby umilić im ten wyjątkowy dzień. Do kwiatów dołączone były etykietki, na których widniała myśl, w czym tkwi siła kobiety. Każda z nich była inna, bo też każda z nas kobiet jest inna, ale każda z nas jest wyjątkowa i bardzo potrzebna. Bardzo potrzebna jako żona, mama, siostra, koleżanka z pracy czy po prostu jako dobra dusza, która cierpliwie wysłucha, wspólnie pomilczy i zrobi wszystko, aby świat wokół niej był piękniejszy. Wszystkim kobietom życzymy wszystkiego co najlepsze, aby nigdy nie zapominały o istocie swojej niezmierzonej siły.


WYJAZD DO DUKLI I EMOCJONUJĄCA RYWALIZACJA NASZEJ DRUŻYNY W III – PARKOWYM ETAPIE  XXIV EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU PT.: „POZNAJEMY PARKI KRAJOBRAZOWE POLSKI”

W dniu 6 marca 2025 r. trzyosobowa drużyna z naszej szkoły reprezentowała Gminę Brzostek w etapie parkowym XXIV Edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”. W tym roku konkurs poświęcony był owadom. Aby pojechać do Dukli na etap parkowy nasi reprezentanci w składzie: Emilka Kolbusz, Kacper Wójcik i Daniel Szczepkowicz musieli zmierzyć się w etapie szkolnym przeprowadzonym w klasie VII i wygrać etap gminny. Chociaż nie udało im się wywalczyć przepustki do etapu wojewódzkiego konkursu, to i tak gratulujemy i dziękujemy za wysiłek, który musieli włożyć w opanowanie ogromnego zasobu wiedzy zarówno z zakresu owadów, jak i wiadomości na temat pięciu parków krajobrazowych znajdujących się w naszym województwie. Zdobyli dyplomy i otrzymali ciekawe nagrody. Dziękujemy również Emilce Zając  i  Ani Zastawnej, które były przygotowane jako rezerwowe zawodniczki na wypadek choroby, kogoś z pierwszej trójki. Jesteśmy dumni z naszej zdolnej młodzieży !

M.Z.

Bezpieczne ferie zimowe

Ferie zimowe to czas odpoczynku i zabawy. Niezależnie od tego, czy wyjeżdżasz na zorganizowany wypoczynek, spędzasz ferie w domu lub na półkoloniach, ważne jest zachowanie podstawowych zasad i przepisów bezpieczeństwa, aby ten czas był pełen radosnych i niezapomnianych chwil.
Poniżej kilka prostych zasad, które pozwolą spędzić ferie zimowe w bezpieczny i radosny sposób:

  1. Pamiętaj o odpowiednim ubiorze:
    Odpowiedni ubiór to klucz do ochrony przed mrozem, wiatrem i wilgocią. Ubiór na zimowe aktywności powinien zapewnić odpowiednią izolację, oddychalność i ochronę przed wilgocią. Ważne jest, aby ubierać się „na cebulkę”, czyli warstwowo, co pozwala na regulację ciepłoty ciała w zależności od intensywności prowadzonego wysiłku.
  1. Pamiętaj o odblaskach:
    Zima to pora roku, podczas której dni są coraz krótsze i szybko zapada zmrok, co sprawia, że widoczność na drodze może być ograniczona. W takich sytuacjach często dochodzi do rozmaitych wypadków, w szczególności z udziałem pieszych. Aby uniknąć niebezpieczeństwa w ruchu drogowym noś odblaski.
  1. Pamiętaj o bezpieczeństwie na lodowisku:
    Zamarznięte stawy, jeziora i rzeki zawsze są niebezpieczne, dlatego aby pojeździć na łyżwach skorzystaj z przygotowanych lodowisk.
  1. Pamiętaj o aktywności fizycznej:
    Pomimo przerwy od wychowania fizycznego w szkole nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej. Pamiętaj o tym, że aktywność fizyczna to nie tylko „wyciskanie” ciężarów na siłowni. Aktywność fizyczna to także wykonywanie obowiązków domowych, wybieranie wejścia po schodach zamiast wjechania windą, a także spacery. Ważnym aspektem aktywności fizycznej jest jej wpływ zarówno na zdrowie fizyczne jak i mentalne, dlatego wybieraj aktywność, która wpływa pozytywnie na Twoje samopoczucie, i która sprawia Ci radość.

Życzymy bezpiecznych, radosnych i wyjątkowych ferii zimowych 😊


Karnawał 2025

Karnawał to miła, pełna wrażeń, kolorów, dźwięków, smaków i zabaw tradycja. Jest atrakcją, bardzo lubianą przez dzieci, dostarcza im wielu przeżyć i radości. Tak też było w naszej szkole. Po ciężkiej pracy w I semestrze nauki uczniowie naszej szkoły niewątpliwie zasłużyli na odpoczynek oraz dobrą rozrywkę w postaci zabawy karnawałowej, która odbyła się w naszej szkole w czwartek  13 lutego- był to czwarty dzień Tygodnia Karnawałowego organizowanego przez SU.

Tego dnia dzieciom towarzyszyło wiele emocji i wrażeń. Sala gimnastyczna wyglądała inaczej niż na co dzień, zamieniła się w prawdziwą salę balową. Udekorowana kolorowymi balonami, ogromną maską i podkreślającymi atmosferę światłami sala, zachęcała do wspaniałej zabawy – najpierw najmłodszych przedszkolaków, dzieci z klas I-III, a później naszych starszych kolegów i koleżanek z klas 4-8.

Na pięknie udekorowanej sali pojawiły się kolorowe postaci. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, można było zobaczyć: wróżki, królewny, biedronki, księżniczki, rycerzy, piratów, policjantów, żołnierzy, piłkarzy, …nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Podczas pląsów było bardzo różnorodnie, wszyscy bawili się wspaniale, a dodatkową atrakcją było malowanie twarzy, które dodatkowo podkreśliło stroje naszych uczniów. Stroje były barwne, oddawały nawet najdrobniejsze szczegóły w  wybranej postaci. Niektórzy byli nie do poznania, inni budzili podziw, a niekiedy nawet zaskoczenie i strach, ale tylko do chwili pojawienia się ogromnego uśmiechu na twarzy tego „stworka” . Wszyscy bawili się znakomicie, bo humor dopisywał zarówno dzieciom jak i wychowawcom. Dorośli bawili się wspólnie z dziećmi. Były korowody, kółeczka, tańce w parach i przeciąganie liny.  Były zabawy z balonikami i tajemniczymi koszami kryjącymi rożne gadżety. Zabawę uprzyjemnił pyszny poczęstunek przygotowany przez  Radę Rodziców, za co serdecznie dziękujemy 😊



˝Wolność jest tylko wówczas, gdy Naród tworzy jedność, a lud w nim żyjący czuje się włodarzem, nie zaś niewolnikiem garstki opętanych”
Św. Jan Paweł II Wielki

Nabożeństwa w intencji Ojczyzny i pokoju na świecie.

11 lutego Poczet Sztandarowy naszej szkoły w składzie Weronika Zastawny, Gabriela Przewoźnik i Mateusz Grodzki ,  mieszkańcy Kamienicy Górnej, władze gminy Brzostek z panem burmistrzem Zbigniewem Kowalskim, a także inne osoby z pobliskich miejscowości, którym leży na sercu dobro Polski, zgromadzili się na Mszy Świętej w intencji Ojczyzny w Kościele NMP Częstochowskiej w Kamienicy Górnej.

Uroczysta msza, obecność dostojnych  rycerzy z Zakonu Rycerzy JANA PAWŁA II WIELKIEGO  z parafii Narodzenia NMP Siedliska Bogusz, różaniec odmówiony przez uczniów naszej szkoły, gdzie kolejne paciorki wypowiadane dziecięcym głosem nabierały wyjątkowości,  kościół wypełniony wiernymi,  którzy z ogromnym zaciekawieniem oraz wzruszeniem przysłuchiwali się Słowu Bożemu wygłoszonemu przez księdza proboszcza Zdzisława Oćwieję. Kapłan przestrzegł, że każdy z nas jest współodpowiedzialny za to co dzieje się w naszym kraju, a po części też na świecie. W czasach, gdy wiara w Pana Boga stała się „nie modna”, kiedy w tej jakże ważnej dewizie : „BÓG, HONOR, OJCZYZNA”, często zaczyna pomijany być Bóg, nie będzie dobra i życzliwości. To od Boga wszystko bierze początek i ma sens. Jak śpiewamy w jednej z pieśni „Już dzisiaj zależy od polskiej młodzieży następne tysiąc lat”, winniśmy się zatrzymać i zastanowić według jakich zasad funkcjonujemy w domu, w szkole, na co dzień z innymi ludźmi. Niech te słowa będą szczególnym drogowskazem dla rodziców oraz nauczycieli, aby wychowywać nasze dzieci i młodzież w umiłowaniu Ojczyzny.

Ksiądz proboszcz podziękował wszystkim zebranym oraz zaprosił na kolejne msze święte za Ojczyznę, zainicjonowane przez Urząd Gminy, które będą odbywały cyklicznie w naszej gminie, co miesiąc w innej parafii.


Małe czyny, wielkie serca
Pomagamy Liliance

Czwartek- 13 lutego- był czwartym dniem Tygodnia Karnawałowego w naszej szkole. Nie przypadkowo stał się też dniem, w którym cała społeczność szkolna: Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele i Pracownicy Szkoły cudownie zjednoczyli się , ab y pomóc choć w małym stopniu wspaniałej dziewczynce Liliance. Ta Mała Wojowniczka znowu toczy walkę o długie życie z groźnym przeciwnikiem. Cieszyła się spokojem z rodzicami tylko półtora roku od zakończonej pierwszej chemioterapii. Teraz jest w trakcie drugiej.

W związku z nawrotem choroby, postanowiliśmy w  naszej szkole zorganizować loterię fantową, której celem było wsparcie Lilianki i jej rodziców. Organizatorami akcji był Samorząd Uczniowski oraz Rada Rodziców, ale pomagali WSZYSCY i to było wspaniałe. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie: od pluszowych maskotek, breloków, naklejek, po skarbonki, obrazy, poduszki, puzzle i wiele innych mniejszych i większych drobiazgów. Kiermasz cieszył się ogromnym powodzeniem! Zebraną kwotę chcemy przekazać na ten szczytny cel.

Dziękujemy serdecznie całej społeczności szkolnej – Rodzicom, Uczniom i Nauczycielom za wsparcie i za to, że zawsze możemy na Was liczyć! Dziękujemy.


„Niech ożywiają nas miłość, dobroć i zaufanie, które pozwolą nam przezwyciężać życiowe przeszkody…”

Cytat z modlitwy do Świętego Walentego

Walentynki, święto zakochanych obchodzone 14 lutego, pochodzi od św. Walentego, który już w 1496 r. został ogłoszony patronem zakochanych przez papieża Aleksandra VI. Uznawany jest także za patrona cierpiących na choroby umysłowe, nerwowe i epilepsję oraz za obrońcę przed chorobą. Zakochani trochę przypominają „chorych” ale na tę chorobę, chyba każdy z nas chciałby zachorować, tylko z wzajemnością.

Walentynki to doskonały czas, który przypomina nam o potrzebie wyrażania naszych uczuć względem drugiego człowieka. Dzień Świętego Walentego to najlepszy moment, aby przekazać naszym bliskim bądź przyjaciołom ile dla nas znaczą i za co ich cenimy. Samorząd Uczniowski dwa tygodnie przed samymi feriami zorganizował Pocztę Walentynkową. Zaadresowane kartki można było wrzucać do przygotowanej skrzynki a potem zostały doręczone- 14 lutego- do adresatów przez naszych walentynkowych kurierów.  Kartek było naprawdę dużo, począwszy od tych dziecięcych z mnóstwem serduszek i misiów, po te nieco dojrzalsze, poważniejsze ale tak samo szczere i serdeczne. Pojawiały się słowa: Kocham Cię, Lubię, Potrzebuję, Jesteś dla mnie ważna… Niech wybrzmiewają jak najczęściej. Nazywajmy nasze uczucia. Mówmy o nich tym, których kochamy i lubimy. Nie zostawiajmy tego na jutro, na za tydzień, na potem. W tym roku oprócz poczty walentynkowej każdy uczeń, nauczyciel, pracownik naszej szkoły otrzymał także słodką „mini walentynkę” w postaci cukierka z sentencją na dziś. Może te kilka słów zmieni kogoś nastawienie? Doda otuchy i pozwoli bardziej uwierzyć w siebie. Oby. Oby tak było.

Dziękujemy wszystkim uczniom za duże zaangażowanie. Do zobaczenia za rok i oby było w nim jak najwięcej walentynkowej atmosfery, pełnej ciepłych spojrzeń, drobnych a ważnych gestów i szczerego uśmiechu.


TYDZIEŃ KARNAWAŁOWY,
czyli jak uczniowie (-i nie tylko)
naszej szkoły obchodzili „tygodniowe zapusty”.

Dziś, tradycyjne „zapusty” to ostatnie trzy dni przed Środą Popielcową, która kończy czas karnawału a rozpoczyna Wielki Post, okres modlitwy, wyciszenia, pokory i przemyśleń. Zapusty w naszej szkole trwały nieco dłużej. Z inicjatywą przeprowadzenia tzw. tygodnia karnawałowego wyszli nasi uczniowie. Był to strzał w dziesiątkę! Każdy dzień miał innego karnawałowego „bohatera”. I tak, w poniedziałek – Dzień w kapciach, wtorek- Dzień w ubraniu w ulubionym kolorze, środa- Dzień bez plecaka, czwartek- Dzień karnawałowy połączony z loterią fantową ,a  piątek- Dzień walentynkowy. Było wesoło, nieprzewidywalnie i z całą pewnością wyjątkowo. Chyba każdy z nas z lekką niecierpliwością wypatrywał kolejnego dnia, aby zobaczyć  jak jego koleżanki i koledzy zrealizują założenia kolejnych karnawałowych dni. Czy Marysia założy pantofle góralskie czy puchowe miśki? Jaki kolor sukienki wybierze Krysia? Myślę a nawet jestem przekonana, że to było coś więcej niż tylko zabawa, bardzo dobra zabawa ale taka, z której spontanicznie, już zupełnie naturalnie, bez wcześniejszego ustalania, wypłynęło cos ważnego- INTEGRACJA. I to przez duże I. Wszystkich nas połączył tydzień karnawałowy. Można było odczuć niesamowitą jedność, co prawda w zabawie, ale jedność, która z całą pewnością wpłynie na pozytywne relacje naszych uczniów.      Miejmy nadzieję ,że będzie tak jak pisał Janusz Korczak, „Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania.”. Tak też zakończmy ten czas karnawału. Pozytywnie. Radośnie, Aktywnie.  Z umysłem otwartym na nowe wiadomości, nowe sytuacje i nowe możliwości. Ale też z otwartością na to, aby potrafić umiejętnie połączyć naukę i zabawę, wyważyć czego w danej chwili powinno być więcej, poczuć to i działać, pięknie działać, pokonywać trudności i osiągać cele.


Temu szczęście się przydarza,
kto za guzik złapie kominiarza…

Bądźmy czujni, bądźmy bezpieczni –
wizyta kominiarza w naszej szkole.

We wtorkowe południe odwiedził naszą szkołę bardzo ważny gość -pan kominiarz- ubrany na czarno, z cylindrem na głowie. Pan kominiarz wyjaśnił dzieciom, że szczęście związane z jego wizytą to bezpieczeństwo. Właśnie to, jak dbać o bezpieczeństwo związane z użytkowaniem kominów i urządzeń grzewczych było głównym tematem pogadanki. Rozdał plakaty informujące o tym, że czyszczone kominy to mniejszy smog. Opowiedział nam, kto może zostać kominiarzem i jakimi cechami  musi się wykazywać ,aby  jego praca wykonywana była  prawidłowo. Pan kominiarz wytłumaczy uczniom  po co  czyści się kominy i dlaczego nie powinno się palić w piecach śmieci. Przestrzegł przed osobami, które mogą podszywać się pod kominiarzy a wcale nimi nie są.

Na zakończenie spotkania mistrz kominiarski prosił, aby przekazać te wszystkie zdobyte  informacje rodzicom, bo to oni, jak stwierdził, są odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoje i swoich dzieci. Budził on ogromne zainteresowanie wśród naszych wychowanków. W szczególny sposób podziękował Burmistrzowi Brzostku- panu Zbigniewowi Kowalskiemu, z którego inicjatywy odbyły się tego typu prelekcje w każdej szkole należącej do  naszej gminy. Bardzo dziękujemy za podjęcie tak ważnego tematu. Być może dzisiejsze spotkanie uświadomi nam, że  regularne przeglądy kominowe, zakup czujnika gazu i czadu uratują komuś Zdrowie a nawet  życie.

 Przesądy mówią, że widząc kominiarza należy jak  najszybciej złapać się za guzik, wtedy taki kominiarz może przynieść szczęście. Wierzymy, że wizyta kominiarza w naszej szkole przyniesie i nam szczęście! A przede wszystkim bezpieczeństwo. Dziękujemy.


Warsztaty pszczelarskie

Czy wiesz, że pszczoły miodne to wspaniali lotnicy, którzy poruszają się z prędkością około 25 kilometrów na godzinę, machając skrzydełkami nawet 200 razy na sekundę? I czy wiesz, że te małe owady, to pożyteczni pracownicy, bez których pola i łąki nie mogłyby olśniewać setkami barw w porze wiosenno-letniej? 

Warsztaty pszczelarskie dla dzieci przedszkolnych i szkolnych w naszej szkole, które odbyły się 7 lutego pozwoliły nam przybliżyć sobie pszczele zwyczaje, ich dom oraz oczywiście ich wygląd. Uczniowie dowiedzieli się, że pszczoły noszą piękne brązowo-żółte futerko, a także to, że owady te boją się ludzi bardziej, niż my ich. Raczej też już nigdy nie będziemy mieli kłopotu z odróżnieniem sympatycznych pszczółek od agresywnych os. Demonstracja ula i narzędzi pasiecznych, przepiękne tablice demonstracyjne, ubrania pszczelarza, a przede wszystkim prawdziwe pszczoły w szklanej ramce, które każdy z nas mógł z bliska, bezpiecznie zobaczyć, sprawiły, że wszyscy z ogromnym entuzjazmem będziemy wspominać to spotkanie. Nasi uczniowie w nagrodę za aktywny udział otrzymali dyplom, odznakę „Przyjaciela Pszczół”, samodzielnie wykonaną  świece z plastra wosku i przepyszny miodzik w słoiczku.

Nie sposób przecenić pracy tych niezwykle pracowitych owadów. 87 proc. gatunków roślin na świecie zapylana jest przez pszczoły, dzięki czemu możemy cieszyć się smakiem owoców czy warzyw. Jeśli pszczoły wyginą, nasza planeta może znaleźć się w poważnych tarapatach. Dbajmy o naszych pszczelich przyjaciół i nie dopuśćmy do ich wyginięcia.


Czy Dzień Pozytywnego Myślenia jest potrzebny?
2 Luty – Światowy Dzień Pozytywnego Myślenia

W dzisiejszych czasach już chyba każda rzecz, każdy zawód, każde zjawisko czy uczucie ma swój dzień. Kot, pies, uśmiech, hydraulik a nawet kropka i przecinek. Jeśli niektóre z nich budzą nasz uśmiech a nawet czasami zaskoczenie, to tak nad niektórymi warto się pochylić. Takim dniem jest dzień drugiego lutego. Pomysłodawczynią tego Dnia jest amerykańska psycholog – Kirsten Harrell, która zajmowała się badaniem wpływu optymistycznego nastawienia na zdrowie i proces leczenia. Jak dowiodła ona i inni badacze – optymiści są mniej narażeni na choroby serca, wylewy, depresję czy nowotwory, osiągają sukcesy życiowe, realizują swoje marzenia. Nasze nastawienie wobec rzeczywistości jest w dużej mierze rzeczą wyuczoną, często nieświadomie. Pozytywnego myślenia zatem można się nauczyć i jest to dobra wiadomość. W naszej szkole pojawiły się dwie tablice z hasłami, bez których nie możemy POZTYWNIE myśleć i PRAWIDŁOWO funkcjonować w grupie społecznej również tej szkolnej, a jest nim EMPATIA. Empatia czyli umiejętność „wejścia” w uczucia innych. Wgląd w to jaki jest ich punkt widzenia. W dużej mierze nasza empatia wpływa czy ktoś obok będzie myślał pozytywnie- i tak to koło się zamyka. Połączenie tych dwóch stanów niesie ze sobą same plusy, m.in.:

  • Pozytywne myślenie pomaga nam w codziennym życiu przebrnąć przez trudności, uporać się z kłopotami.
  • Optymiści bardziej w siebie wierzą i łatwiej osiągają sukcesy w każdej sferze życia. Ich życie jest po prostu łatwiejsze, prostsze i szczęśliwsze.
  • Pozytywne myślenie pozwala patrzeć optymistycznie w przyszłość i z sympatią, dodajmy empatią na innych ludzi.
  • Optymista nie szuka problemów, nie załamuje rąk z byle powodu, tylko czerpie z życia pełnymi garściami.
  • Prawdą jest również to, że przyjemniej żyje się z człowiekiem, który potrafi każdy dzień przywitać uśmiechem, który nas rozumie i wspiera. Co ważne, śmiech i radość są zaraźliwe, więc dobrze jest otaczać się ludźmi pozytywnie patrzącymi na świat.

Niech nasza empatia wywołuje jedynie pozytywne myślenie u osób wokół nas.


„HERBATKA U BABCI I DZIADKA”
Świętujemy Dzień Babci i Dziadzia

Początek roku kalendarzowego przeważnie jest pełen chłodnych, zimowych dni, jednak koniec stycznia zdecydowanie wypełniła wiosenna aura i za oknem i w naszej szkole. A to za sprawą święta wszystkich babć i dziadziów. To dzień pełen uśmiechów, wzruszeń i radości. To dzień kiedy w szczególności zatrzymujemy się, aby docenić jak ogromną rolę pełnią dziadkowie w życiu swoich wnuków. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania była:  „HERBATKA U BABCI I DZIADKA”

Na uroczystość z tej okazji, 30 stycznia,  licznie przybyły babcie oraz dziadziowie dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I-III. Program artystyczny, przygotowany przez wychowawczynie klas I-III oraz oddziału przedszkolnego, zaprezentowany został w formie rodzinnego spotkania przy filiżance smacznej herbatki, pysznej babeczki i rurki z kremem. Wszystkich zebranych gości przywitał serdecznie dyrektor szkoły, pan Jerzy Świstak. Złożył ciepłe życzenia i zaprosił na występ.  Uczniowie poszczególnych klas zarówno indywidualnie, jak i w zespołach prezentowali publiczności swoje umiejętności recytatorskie, wokalne, aktorskie i taneczne. Wszyscy z przejęciem odtwarzali swoje role, a przemili goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa. Wszystkim wykonawcom publiczność nie szczędziła gromkich braw. Był rock and roll, twist, cha-cha, walc a nawet hip- hop. Piosenki, wiersze i skecze. To wszystko dla tych wyjątkowych osób, którzy tak bardzo pragną wdzięczności i zrozumienia.   W wielkim finale wystąpili wszyscy wykonawcy, wspólnie śpiewając dla swoich dziadziów piosenkę „Podzielone serce”, będące idealną puentą spotkania. To właśnie w sercu wnuczka i wnuczki jest miejsce podzielone na dwie równe części- dla babci i dla dziadzia. To miejsce pełne miłości za każdy ich gest, czułe słowo i wsparcie. Wzruszenie na twarzach babci i dziadzia mówiło więcej niż niejedno słowo.

Nasi mali artyści  wręczyli babciom i dziadkom własnoręcznie przygotowane upominki, a uroczystość upłynęła w bardzo miłej i serdecznej atmosferze. Bardzo dziękujemy rodzicom za pomoc w uroczystości, zawsze możemy na Państwu polegać.  Kawa, herbata, która zdarza się raz w życiu, to nie tylko kwestia smaku, ale także emocji, jakie ze sobą niesie. Pierwsza miłość, pierwsza praca, pierwsze troski…To magia chwil, które potrafią nas zaskoczyć i wzbogacić nasze życie. Dlatego warto pielęgnować te wspomnienia i wracać do nich, dzieląc się nimi z innymi. W końcu każda filiżanka kawy czy herbaty  to nowa historia, którą warto opowiedzieć…Miłego opowiadania …


AKCJA DOKARMIANIA PTAKÓW ZIMĄ

Gruba warstwa śniegu uniemożliwia ptakom odszukanie pokarmu w naturze, a przypadku wysokich mrozów ptaki muszą jeść więcej wysokoenergetycznego pokarmu, aby utrzymać się przy życiu.

W ramach wolontariatu uczniowie naszej szkoły z Oddziału Przedszkolnego i klas I-III podjęli po raz kolejny akcję dokarmiania ptaków zimą. Na szkolnych parapetach jest z roku na rok więcej karmników, do których wsypujemy dla nich pokarm. Nasza szkolna stołówka cieszy się bardzo dużym uznaniem ptaszków, gdyż codziennie kilkukrotnie w ciągu dnia nas odwiedzają. Działanie to ma na celu kształtowanie u dzieci empatii, troski o słabszych. Dzieci uczą się również obserwować przyrodę i reagować na potrzeby zwierząt w czasie zimy.

Pamiętajmy jednak o ważnej zasadzie!

Gdy zaczniemy dokarmiać ptaki, musimy to robić regularnie do końca zimy. Ptaki przyzwyczajone do miejsca dokarmiania będą przelatywać duże odległości, aby dotrzeć do naszego karmnika, nieraz tracąc przy tym dużo energii. Gdy zastaną pusty karmnik, mogą nie dać rady znaleźć inny pokarm.


Grupa „Zaelektryzowani”
– pokazy doświadczeń fizyczno-chemicznych w naszej szkole.

We wtorek 28 stycznia nasza szkoła zamieniła się w prawdziwe laboratorium naukowe. Stało się tak dzięki  grupie „Zaelektryzowani”, która gościła u nas już po raz drugi.  Zaelektryzowany Animator zafundował nam niesamowite emocje związane z  pokazami z zakresu fizyki i chemii. Szereg efektownych, a zarazem bezpiecznych eksperymentów, ciekawe doświadczenia z wodorem, helem, azotem, tlenem i ich  tajemnicze przemiany pod wpływem różnych czynników zaintrygowały uczniów i nauczycieli, pokazując, że nauka może być zarazem fascynująca jak i zabawna. Wcale nie musi być też trudna jeśli bawimy się ucząc a uczymy bawiąc, bo jak stwierdził prowadzący- wówczas więcej informacji zostaje w naszych głowach. Śmieszne zniekształcenia głosu z użyciem helu, wybuchający balon czy strzelająca butelka to tylko niektóre z nich. Uczniowie nie tylko obserwowali, ale również uczestniczyli aktywnie w doświadczeniach, co wzmocniło ich zaangażowanie i ciekawość.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować grupie „Zaelektryzowani” za  zaangażowanie, pasję i odwagę w prezentowaniu nauki w taki ekscytujący sposób. To dzięki takim lekcjom nasi uczniowie mają okazję poczuć chemię do fizyki i nieco pokrzyżować szyki sile grawitacji.


Wigilia Szkolna 2024 – Magia Świąt w Naszej Szkole

             W dniu 20 grudnia 2024 roku w naszej szkole odbyła się wyjątkowa Wigilia, która po raz kolejny zgromadziła całą społeczność szkolną – uczniów oraz nauczycieli. To był czas pełen radości, wzruszeń i refleksji, gdyż w atmosferze wzajemnej życzliwości świętowaliśmy nadejście Świąt Bożego Narodzenia. Spotkanie rozpoczęło się od tradycyjnego dzielenia się opłatkiem, podczas którego każdy z nas mógł wyrazić swoje najlepsze życzenia dla innych. W tym szczególnym momencie usłyszeliśmy piękne słowa, które przypomniały nam o istocie tych świąt:

„Święta to czas,
 kiedy serca się otwierają,
 a miłość wypełnia każdy kąt”.

             To zdanie, pełne głębokiej mądrości, stało się mottem naszej wigilii. W programie znalazły się występy artystyczne, w których uczniowie zaprezentowali jasełka, śpiewali kolędy oraz recytowali wiersze. Każdy występ był dowodem na to, jak wiele talentów kryje się w naszej społeczności. Wzruszenia towarzyszyły nam podczas każdego z tych wystąpień, a radość na twarzach dzieci była największą nagrodą dla ich pracy. Po części artystycznej, wszyscy zasiadaliśmy do wspólnego stołu, gdzie mogliśmy spróbować tradycyjnych potraw wigilijnych. Uśmiechy, radość i dźwięki rozmów towarzyszyły nam przez cały czas, tworząc niezapomnianą atmosferę. Wigilia szkolna to nie tylko czas na świętowanie, ale również okazja do refleksji nad tym, co dla nas ważne. Wspomnienia tego wieczoru pozostaną w naszych sercach na długo, a zbliżające się Święta Bożego Narodzenia przypomną nam o wartości wspólnoty, miłości i zrozumienia.

             Z całego serca dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tego wydarzenia. Niech magia Świąt towarzyszy nam przez cały nadchodzący rok!

J.K.

Dlaczego jest święto Bożego Narodzenia?
Dlaczego wpatrujemy się w gwiazdę na niebie?
Dlaczego śpiewamy kolędy?
Dlatego, żeby się uczyć miłości do Pana Jezusa.
Dlatego, żeby podawać sobie ręce.
Dlatego, żeby się uśmiechać do siebie.
Dlatego, żeby sobie przebaczać.

Ksiądz Jan Twardowski

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku 2025 życzymy wszystkim prawdziwie pogodnych Świąt Narodzenia Pańskiego, spokoju, zdrowia, uśmiechu i radości z przeżywania świątecznych chwil.

            Niech przy świątecznym stole nie zabraknie ciepłej rodzinnej atmosfery, życzliwych spojrzeń, dłoni gotowych do przebaczania i niezapomnianych chwil w gronie bliskich. Nowy Rok 2025 niech przyniesie ze sobą wiele dobrego, szczęście, pomyślność i zdrowie. Niech wszystkie dni w roku będą piękne jak wigilijny wieczór, a Wasze twarze i twarze Waszych najbliższych niech zawsze rozpromienia uśmiech. Gwiazda Betlejemska niech prowadzi Was do sukcesów, ku realizacji wszystkich planów i marzeń.

Życzy Dyrekcja, Grono Pedagogiczne
 i Pracownicy Szkoły Podstawowej w Kamienicy Górnej


Wszystko, czego chcę na święta to …

Każdy z nas zna świąteczny przebój Mariah Carey „All I Want For Christmas Is You”, co możemy przetłumaczyć „ Wszystko, czego chcę na święta – To ty…”. Samorząd Uczniowski postanowił zorganizować w szkole świąteczną akcję, w której mogą brać udział wszyscy uczniowie naszej szkoły, począwszy od maluszków po ósmoklasistów, a także nauczycieli. Wyzwanie polega na tym, aby ubrać choinki. Trzeba ozdobić drzewka papierowymi aniołkami,  zapisać na nich czego oczekujemy w te święta, na co czekamy, za czym/ za kim tęsknimy, wokół czego/ kogo krążą nasze myśli. Z pozoru proste pytania, bo nawet najmłodsi od razu odpowiadali, że marzą o nowej konsoli, najnowszej lalce Barbie, i jeszcze o dronie i o telefonie. Padła też odpowiedź z ust dziewczynki,  że jej marzeniem jest szybki powrót taty do domu, bo pracuje za granicą i już dwa miesiące go nie widziała. Pojawiło się stwierdzenie, żeby wszyscy w święta i w Nowym Roku byli zdrowi. Żeby mieć obok wiernego przyjaciela, żeby mieć nowe buty, żeby pojechać z rodzicami w góry.

A Ty? O czym marzysz w te Święta?


ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU PLASTYCZNEGO
‘’STOP PRZEMOCY’’

Agresja i przemoc stały się niestety tematem coraz częściej pojawiąjącym się w otaczającym nas środowisku. W domu, w szkole, na ulicy, praktycznie wszędzie możemy spotkać się z przejawami tych złych emocji i zachowań, które budzą strach i lęk. Trzeba mówić o nich głośno, bo nasze milczenie będzie przyzwoleniem na nie. Należy  próbować sobie z nimi poradzić ale innymi metodami niż robi to nasz agresor. W tym kontekście Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku zaproponował  konkurs plastyczny. Jego celem było propagowanie idei przeciwdziałania przemocy, eliminowanie zachowań agresywnych zarówno w rodzinie, jak i w grupie rówieśniczej oraz uświadomienie możliwości rozwiązywania sytuacji problemowych bez stosowania przemocy.

Został skierowany do uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy Brzostek w różnych kategoriach wiekowych, co z pewnością dało szerszy obraz widzianego przez dzieci problemu w zależności od ich wieku.  Były to: klasy I -III szkoły podstawowej, klasy IV-VI szkoły podstawowej oraz klasy VII -VIII szkoły podstawowej. Praca konkursowa miała być wykonana dowolną techniką w formacie A4 lub A3 i dostarczona do organizatora do 15 listopada. Ogłoszenie wyników miało miejsce 18 grudnia. Naszą szkołę reprezentowało 6 uczniów:

w kategorii I-III- Ewelina Raś -otrzymała wyróżnienie
 w kategorii IV- VI:
 Maja Zielak – zajęła III miejsce! BRAWO!
Zuzanna Zielak- otrzymała wyróżnienie
Karolina Chajec
Krzysztof Dziedzic
w kategorii VII- VIII-  Milena Wójcik– zajęła I miejsce! BRAWO !

WSZYSTKIM bardzo dziękujemy za wzięcie udziału w konkursie, serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.


Pomaganie nie potrzebuje uzasadnień-
kiermasz pierniczkowy dla chorych dzieci

Pierniki to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli polskiej kuchni i tradycji świątecznych. Aromatyczne, korzenne ciastka są uwielbiane nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Ich historia jest bogata i pełna zaskakujących faktów. Pierwotnie na przykład pierniki były traktowane jako lekarstwo! W średniowieczu przyprawy korzenne, takie jak imbir, cynamon, goździki czy pieprz, były uważane za naturalne środki lecznicze, a dodatkowo uzupełnione o miód tworzyły wspaniałą bazę przeciwko chorobom. Pierniki mają swoje rekordy! W 2015 roku w Poznaniu upieczono największy piernik na świecie, który ważył aż 1058 kg.

To symbole przyjaźni i miłości, które mają przynosić szczęście. Tak też było 17 grudnia w naszej szkole. Oprócz wspaniałego korzennego zapachu pierników, można było wyczuć ogromną ilość pozytywnej energii i bezinteresownej pomocy. Samorząd Uczniowski wraz z Radą Rodziców, Gronem Pedagogicznym, pracownikami szkoły zorganizował po raz pierwszy „Pierniczkowy kiermasz”. Można było nabyć pierniczki w formie prezentu np. dla babci, z zawieszką na choinkę dla młodszego brata, z czerwoną kokardką dla kogoś bliskiemu naszemu sercu czy tak po prostu jako dodatek do gorącej czekolady czy kawy. Liczyła się tylko chęć pomocy chorym dzieciom, a tej nie brakowało wśród naszej szkolnej społeczności. Udało się nam uzbierać ponad 2 tysiące złotych! Bardzo dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy upiekli przepiękne, idealnie ozdobione pierniczki , aż szkoda było je zjadać 😊 Podziękowania kierujemy również do wszystkich, którzy włączyli się w naszą akcję. Pamiętajmy- DOBRO ZAWSZE WRACA Z PODWÓJNĄ SIŁĄ, zbędne jest uzasadnianie dlaczego pomagamy- ważne, że to robimy.  Dziękujemy.


„Nawet skromna pomoc jest zawsze lepsza
od wielkiego współczucia”.

Władysław Loranc

POMAGAMY CHORYM DZIECIOM

Grudzień to wyjątkowy miesiąc. To czas kiedy stajemy się bardziej otwarci na pomaganie innym, życzliwsi i tak po prostu „lepsi”. Może świąteczny klimat sprzyja temu, żeby zatrzymać się na chwilę, pomyśleć co jest naprawdę ważne i co ja mógłbym zrobić, żeby wokół mnie było więcej dobra. Nasi uczniowie wraz ze swoimi rodzicami, dyrektorem,  nauczycielami i pracownikami obsługi jak co roku postanowili wesprzeć tych najbardziej bezbronnych- chore dzieci. Pierwszą okazją był koncert charytatywny w Siedliskach- Bogusz, na który zostały przeznaczone zebrane na różnych, szkolnych akcjach pieniądze. Dziękujemy wszystkim za wsparcie i pomoc.

W tym roku koncert przypadł na dzień 12  grudnia. Jego organizatorem już od ponad 10 lat jest Szkolne Koło Wolontariatu przy Szkole Podstawowej w Siedliskach- Bogusz, którego opiekunem jest pani Barbara Wojdyła. Liczne licytacje, losy, coś słodkiego i oczywiście chyba najdroższy tort w okolicy (wylicytowany w tym roku przez OSP w Siedliskach- Bogusz za ponad cztery tysiące) sprawiają, że tak jak śpiewał Niemen- ludzi dobrej woli jest więcej- coraz więcej osób chce nieść pomoc. Tym razem dla pięciorga chorych dzieci z terenu gminy Brzostek. Maja Rakowska i Kinga Kobosz reprezentowały naszą szkołę śpiewając przepiękną piosenkę Anny Jantar „Radość najpiękniejszych lat”. Dziękujemy dziewczynkom za wspaniały występ.


Podsumowanie drugiego konkursu plastycznego.

CZAD I DYM Czujnik na STRAŻY naszego BEZPIECZEŃSTWA

OSP Zawadka Brzostecka przy współpracy z Zarządem Gminnym ZOSP RP w Brzostku i Centrum Kultury i Czytelnictwa w Brzostku po raz drugi zorganizowała konkurs skierowany do dzieci i młodzieży oraz Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych z terenu Gmina Brzostek. którego celem była promocja montażu czujników tlenku węgla i dymu w naszych domach. Patronat Honorowy nad konkursem objęli: Zbigniew Kowalski Burmistrz Brzostku wraz z Radą Miejską, Komendant st. bryg. Paweł Szkoła Komenda Powiatowa PSP w Dębicy , Prezes Zarządu Powiatowego OSP Stanisław Bryg, Prezes Wiesław Zabawa Międzywojewódzki Cech Kominiarzy , AISKO / Kidde – Bezpieczni w domu oraz OGPR Zawadka Brzostecka.

W tej edycji wzięło udział 31 prac indywidualnych artystów oraz trzy prace wykonane przez Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze. Organizatorów cieszy  fakt, że wszystkie prace były na wysokim poziomie i sprawiły nie lada wyzwanie dla oceniającego je jury. Prace konkursowe można było składać od 1 do 26 listopada, natomiast ogłoszenie wyników nastąpiło 1 grudnia.

W pierwszej kategorii wiekowej do 10 lat klasyfikacja wygląda następująco:

🥇miejsce Lena Nowak

🥈miejsce Natan Kudłacz

🥉miejsce Amelia Stanek

🏅Wyróżnione pracę: Krystian Mikrut, Zuzanna Zielak, Miłosz Garstka, Franciszek Makowski, Amelia Kędzior

Kategoria wiekowa do lat 14

🥇miejsce Piotr Samborski

🥈miejsce Antonina Miśkowicz

🥉miejsce Martyna Stec

🏅Wyróżnione prace: Julia Czapla, Gabriela Armata, Szymon Samborski, Milena Wójcik, Ewelina Świstak.

Gratulujemy Zuzi, Gabrysi, Emilii i Milenie wyróżnienia ich prac konkursowych oraz życzymy dalszych sukcesów. Słowa uznania należą się także Mai Rakowskiej, Oliwierowi Wołowiec, Emmie Danyło oraz Ewelinie Raś za podjęcie trudu wykonania pracy i wzięcia udziału w reprezentowaniu naszej szkoły w tymże konkursie.


Spotkanie ze Świętym Mikołajem

6 grudnia to dzień, na który czekają wszystkie dzieci i dorośli, nic nie powinno go zatem zepsuć. Należy tak zaplanować ten czas, aby wszyscy zapamiętali go jako jeden z ważniejszych dni w kalendarzu imprez szkolnych. Grypa nieco pokrzyżowała nasze plany, ponieważ dużo dzieci chorowało ale na sali gimnastycznej i tak zgromadziliśmy się w całkiem dużym gronie..

Dlaczego wspólne celebrowanie tego dnia z uczniami jest tak ważne? Mikołajki to nie tylko prezenty i luźniejszy dzień w szkole. To także wyjątkowa oprawa, niecodzienny klimat i odrobina magii. W tym dniu nasi uczniowie czują się ważni i są dla siebie wyjątkowo życzliwi. Dzięki świętowaniu całą klasą zespół integruje się, a wszyscy na chwilę zapominają o problemach. Mikołajkowy czas to moment radości, uśmiechu, dzielenia się szczęściem z innymi. W tym wyjątkowym dniu, pojawili się również uczniowie, którzy w swoim stroju mieli coś czerwonego, czyli mikołajowego. Czerwonych czapeczek nie brakowało. Szczególny klimat podkreśliły oczywiście odwiedziny wyczekanego gościa- Świętego Mikołaja! Był to dobry znak, świadczący o tym, że dzieci były grzeczne i zasłużyły na prezenty. Mikołaj dotarł do szkoły z workiem pełnym słodkości, co nasi uczniowie przyjęli bardzo entuzjastycznie. Dla każdego dziecka znalazła się słodka niespodzianka i dla młodszego i dla starszego, i dla grzecznego i mniej grzecznego. Było dużo radości i uśmiechów. Przejęte i uradowane buźki, zwłaszcza najmłodszych dzieci, potwierdziły, że wierzą w Mikołaja i niecierpliwie go oczekują. Spotkanie z Mikołajem minęło bardzo szybko i sprawiło dzieciom wiele radości i wrażeń. Dziękujemy Radzie Rodziców za pomoc Świętemu Mikołajowi, spisali się wzorowo jak na prawdziwych pomocników przystało.


Andrzejki 2024

„Święty Andrzeju daj nam znać, co się będzie z nami dziać”.

Jak co roku, tak i w tym w naszej szkole 27 listopada odbyła się zabawa andrzejkowa dla dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz uczniów klas 1-8 wraz z ich wychowawcami, którzy zadbali o wyjątkową atmosferę tego dnia. Klimatycznie przystrojone sale, balony, złote klucze i świecące kule dopełniały tajemniczości andrzejkowej środy.  Przygotowania do tego magicznego dnia trwały od samego rana, a nawet od popołudnia poprzedniego dnia. Wspaniała dekoracja, wróżby i zaklęcia, których nie można zliczyć, a przede wszystkim uśmiech od ucha do ucha.  To było to!

Przeróżne wróżby: serca z imionami dziewcząt i chłopców, kubeczki zakrywające to co czeka na nas w przyszłości, magiczna, zakręcona butelka, koło podróży, tajemnicze karty czy kości. Nie zabrakło również tradycyjnego lania wosku i rzucania grosikiem do miski z woda. Sposobów na przybliżenie swojej przyszłości było więc bardzo wiele, ale i chętnych do wróżenia u naszych szkolnych Czarodziejek nie brakowało. Wydarzeniu towarzyszyły również skoczne piosenki, przy których nasi uczniowie pokazali, że nie jedna melodia im w duszy gra. Wszystko to odbywało się przy wspaniale przygotowanym przez rodziców poczęstunku, za co bardzo dziękujemy. Uczniowie naszej szkoły mogli nabyć również popcorn z andrzejkową wróżbą. Dochód z tej akcji zorganizowanej przez SU zostanie przekazany na cele charytatywne. Dziękujemy wszystkim, którzy się w nią włączyli.

A może coś, kiedyś, z tych szkolnych wróżb stanie się nie tylko zabawą ale prawdą? Kto wie 😊


21 listopada- DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI

„Czasem najmniejsze rzeczy zajmują najwięcej miejsca w Twoim sercu”.
Kubuś Puchatek

Dzień Życzliwości to wyjątkowa okazja do refleksji nad znaczeniem drobnych, serdecznych gestów w naszym życiu codziennym. Choć może się wydawać, że łatwo przemknąć przez dzień, skupiając się na własnych sprawach, to właśnie właściwie wymierzone słowo czy ciepły uśmiech potrafią zmienić szarość chwil w kolorowy obraz. W dzisiejszym zabieganym świecie, pełnym terminów i zobowiązań, zwykła życzliwość staje się czasem luksusem, na który nie zawsze możemy sobie pozwolić. Jednak warto zastanowić się, jakie owoce przynosi taka inwestycja w relacje z innymi ludźmi. Małe gesty życzliwości, nawet te błahe, z pozoru nic nie znaczące, mogą mieć ogromny wpływ na nasze samopoczucie i otoczenie. Podziękowanie za drobne przywiązane zaczepki, uścisk dla potrzebującego wsparcia czy uśmiech na ulicy – to proste czyny, które budują atmosferę wzajemnego szacunku.

Nie jest to dla nas tylko kolejna pozycja w kalendarzu – to pokazanie tego, jak dużo możemy osiągnąć, łącząc siły dla wspólnego dobra. Tym razem motywem przewodnim był znany wszystkim Kubuś Puchatek i jego przyjaciele ze Stumilowego Lasu. Zadanie naszych uczniów polegało na tym, żeby na małym żółtym kółeczku zapisać, co miłego zrobiłem, powiedziałem, napisałem komuś bliskiemu. To tylko kawałek papieru a odpowiedzi , które tam zostały przypięte miały ogromną moc, ogromną siłę i wiarę, że wśród tych młodych ludzi jest dobro, jest życzliwość i sympatia. Padały między innymi takie odpowiedzi: „  Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a chętnych osób do podzielenia się życzliwością z każdą przerwą między lekcjami przybywało. Dziewczynki z Samorządu Uczniowskiego obdarowywały każdego żółtym cukierkiem i cytatem z Kubusia Puchatka. Ten niedźwiadek miał w sobie dużo życiowej, ponadczasowej mądrości, dla tych mniejszych i większych czytelników. Była też więc możliwość poczytania o jego przygodach, pokolorowania kolorowanek a nawet ułożenia puzzli z tym bajkowym motywem.

Więc jak mawiał Puchatek: „ Świat nie jest idealny. Ale jest jeszcze książka, gorąca czekolada i ty Prosiaczku”. Życzymy wszystkim, aby mieli takiego właśnie przyjaciela- który w tym „nie idealnym’ świecie będzie blisko, z książką, gorącą czekoladą i ogromną ilością życzliwości. Bo przecież te małe rzeczy zajmują najwięcej miejsca w naszych sercach.


Wycieczka do Sali Zabaw „Promienny Zamek” w Tarnowie.

Najmłodsze nasze pociechy – dzieciaczki z przedszkola oraz uczniowie klas 1-3- wraz z wychowawcami udali się 8 listopada na wycieczkę, która stała już niejako tradycją  w naszej szkole. Mowa tutaj o sali zabaw „Promienny Zamek” w Tarnowie. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. Dla dzieci przygotowano moc atrakcji. Jest tu dmuchaniec, czyli ogromna dmuchana zjeżdżalnia, a także trzy mniejsze zjazdy, które prowadzą wprost do dwóch suchych basenów wypełnionych kolorowymi piłeczkamiGłówną atrakcją jest trzy poziomowy tor przeszkód z licznymi schodkami, ślepymi przejściami, przeszkodami, zabawkami i innymi atrakcjami. Każde dziecko może również przejechać się samochodzikami lub poskakać na piłkach, a nawet przeglądnąć się w lustrze, które śmiesznie przekształca nasze ciało. Krótko mówiąc raj dla dzieci! Dzieci były zachwycone!  Pozytywnie zmęczone wracały autobusem do szkoły, a na pytanie czy  jeszcze kiedyś chciały by tutaj wrócić, jednogłośnie odpowiedziały: TAAAAK 😊


Niepodległość znaczy wolność, słowa najpiękniejsze…”

       Każdy Polak w swoim DNA ma głęboko zakodowaną wolność. Jest ona niejako wyssana z piersi matki. Przez wieki, żyjąc pod zaborami oraz  w totalitaryźmie sowieckim, Polacy umiłowali to słowo. Umierali i narażali swoje życie, aby finalnie doczekać się słodkiej niepodległości.

     Naród polski stał się symbolem nieugiętej walki o najpiękniejsze ideały: niepodległość, równość, braterstwo. Polscy powstańcy i rewolucjoniści bili się bohatersko o… Wolność Waszą i Naszą, stając się wzorem patriotyzmu i bezinteresownej pomocy dla całej Europy i świata. Ginęli walcząc o niepodległość również i innych zniewolonych narodów.

      7 listopada w naszej szkole uroczyście uczciliśmy 106 rocznicę odzyskania niepodległości. W tym dniu społeczność szkolna uczestniczyła w akademii przygotowanej przez uczniów klas: VI i VIII. Natomiast 11 listopada delegacja uczniowska wraz z opiekunami była obecna na Gminnych Obchodach Święta Niepodległości w Brzostku.

      Państwo polskie wyrosło z korzeni i tradycji chrześcijańskich. W najtrudniejszych momentach domy i rodziny były ostoją katolicyzmu  i polskości. Polacy na przestrzeni wieków, żyjąc w niewoli, zawsze opierali swoje nadzieje na lepszą przyszłość posiłkując się opieką i wstawiennictwem Matki Bożej.

…Trudno nie wierzyć w nic… jak śpiewa zespół Raz Dwa Trzy. Dlatego ciesząc się dzisiejszą wolnością starajmy się, aby następne pokolenia Polaków nie wyparły się wiary naszych dziadów. Aby silne chrześcijańskie korzenie zawsze były żywe w naszym niezłomnym narodzie oraz stanowiły drogowskaz dla zagubionej i zlaicyzowanej Europy w tych trudnych czasach.


WYJAZD DO KINA NA FILM „QUO VADIS”

W środę, 06 listopada 2024r. uczniowie klas IV – VIII udali się wraz z opiekunami do krośnieńskiego kina na animowaną adaptację powieści Henryka Sienkiewicza pt. „Quo vadis”. Nowa ekranizacja choć nadal wierna dziełu Sienkiewicza, z racji, iż kierowana do młodego odbiorcy, pozbawiona została wszelkich scen przemocy. Drastyczne obrazy obecne w dziele noblisty, zostały umiejętnie złagodzone, tak aby nie miały negatywnego wpływu na młodego widza. Dzięki temu, że powieść Sienkiewicza po raz kolejny ożyła na wielkim ekranie, przenieśliśmy się w czasy panowania despotycznego cesarza Nerona w Rzymie, zostaliśmy jako widzowie zabrani w podróż do świata najważniejszych wartości. Zagłębiliśmy się w losy miłości, która nie zna granic, zobaczyliśmy wiarę, za którą warto oddać życie oraz prawdziwą odwagę, która wbrew okrucieństwu i despotyzmowi potrafi zmieniać świat na lepsze.

Film podobał się wszystkim i co najcenniejsze, skłonił uczniów do refleksji dotyczących naszego życia i każdy z nas mógł zadać sobie pytanie: dokąd zmierza? 

A.J.


PAMIĘTAMY….

„Znicze” Ryszard Prymus
Palą się znicze…
Przypominają,
że ktoś odchodzi,
Inni zostają.
Pośród cmentarzy
cichych uliczek
Jak wierna pamięć….
Palą się znicze.

            Okres przed Świętem Zmarłych to odpowiedni moment na wspomnienie tych, którzy odeszli, czas na rozmowę dotyczącą szacunku dla nich. Taki cel przyświecał uczniom klas 1-8 oraz przedszkolakom wraz z ich wychowawcami naszej szkoły, którzy w ostatnich dniach października odwiedzili cmentarz parafialny w Kamienicy Górnej oraz grób nieznanego żołnierza w Bączałce. Uczniowie pomodlili się i zapalili znicze na rodzinnych grobach.

            Głównym celem wyjścia było zwrócenie uwagi dzieci na potrzebę pielęgnowania pamięci o tych, którzy oddali życie za wolność naszej Ojczyzny oraz bliskich zmarłych z rodzin naszych uczniów, którzy są pochowani na parafialnym cmentarzu.

            Spacer po cmentarzu jak również wyjście na grób nieznanego żołnierza to świetna okazja do poznania osób czy wydarzeń z życia naszej miejscowości oraz odpowiedniego zachowania się w miejscach spoczynku zmarłych. Przejście się alejkami cmentarza było dla uczniów głębokim przeżyciem i wprowadziło ich w nastrój refleksji, zadumy oraz wspomnień o osobach bliskich, których już z nami nie ma.
             Niewątpliwie takie wyjścia w miejsca pamięci to jedna z ważniejszych lekcji  wychowania patriotycznego, obywatelskiego oraz rodzinnego.

J.K.

Content | Menu | Access panel